maandag 26 oktober 2009

De expeditie kan van start!


Ben er absoluut niet klaar mee. Nee, ik ben er volledig klaar voor!
Wat mij betreft vertrekt de karavaan 'Friends of Bawku' morgen al. Op wat kleine dingetjes na, is alles keurig ingepakt. Ook de kleurige lampionen van Gelske om de peertjes aan het plafond meer sfeer te doen laten uitstralen. Een laatste bezoek aan Bever sport leverde een heuse Northface duffle (inhoud 140 liter), een rugzakje en twee schattige lichtgewicht cups op. Deze twee dotten kunnen we gebruiken voor zo nu en dan een afzakkertje laat op de avond….Of zullen we telkens vroeg in onze lakenzak kruipen om met het schijnsel van de zaklamp nog wat te lezen? Uitgerust zullen we terugkeren!

In mijn laatste blog sprak ik over de natuurlijke loop van een bevalling…het wachten en wachten waarover Harm Jan ons vertelde. Je kan beter gaan slapen in plaats van nachtelijk ijsberen door de gangen, want dan ben jij degene die als een wrak terugkomt.
Zaterdag en zondag had ik een wellness in private ochtend. Je kunt een zwartgezichtje zijn, maar ook een witgezichtje…De hoogste tijd voor een zonnebankkuurtje.Wat knapt een mens daarvan op, zeg! Heerlijk…Terwijl ik onder de zonnehemel lag, schoot mij nog één en ander te binnen van ons bezoekje aan HJ en Gelske.
Overigens had mijn vader zijn eigen lijst gemaakt. Leuk om te zien hoe iedereen dat op eigen wijze vormgeeft. Keurige rijen en kolommen met bovenaan de kopjes item, waar te halen en klaar. Aangezien wij nooit samen een lange tijd op pad zijn geweest, kan ik mij goed voorstellen dat wij elkaar weer vanuit geheel andere invalshoeken gaan meemaken….van toegevoegde waarde.

Die avond werden ons zoveel nuttige tips aangereikt dat het de nachtrust niet bepaald ten goede kwam. Een éénpersoons dekbedovertrek is eenvoudig te vermaken tot een lakenzak. Vergeet ook de kussenslopen niet voor het schone idee. Op de markt in Bawku zijn hele mooie stoffen te verkrijgen. Leuk als tafelkleed of voor het maken van een jurk. ‘Zie je het voor je, Liset in een jurk?’ Een prompt reageren van mijn moeder.
De stoffen worden nog ouderwets afgemeten in yards en ook daarbij is afdingen een sport. Pingel met het volk mee, want dat vinden de Ghanezen ook leuk. Op mijn moeders verlanglijstje staan nu al fraaie kettingen en kleine beeldjes.
Korte broeken, gedragen door vrouwen, worden niet gewaardeerd. In Game Molepark kan het wel. Daar is zelfs het dragen van een bikini toegestaan. Jippie! Eindelijk zon op het gehele lijf. Zodra we aankomen moeten we wel dagelijks informeren wanneer we het park kunnen gaan bezoeken (This is Africa!) gecombineerd met een afspraak met dokter Gandau in Tamale (tandheelkundige klinieken).
Ook voor onze veiligheid is het beter om na 18.00 uur niet meer de straat op te gaan. Dit in verband met de slecht begaanbare wegen. We zullen goed uitkijken en de gevaren niet onnodig opzoeken.

Op zaterdagavond zullen we in Ouaga arriveren. Hopelijk is onze bagage er ook. Zo niet, dan moeten we erop wachten. Gelukkig hebben we een multiple entry visum voor Burkina Faso.
Voordat we doorreizen naar Bawku zullen we de supermarkt binnengaan voor veel water, frisdank, versnaperingen en lekker bier. Vanwege het flauwe brood zal onze zoutbehoefte met de dag toenemen. Mijn vader deelde mij meteen de boodschappenrol toe: ‘Wat we moeten kopen, weet Lisette wel!’ En bedankt…haha.
Tegen de middag zullen we aankomen op de plaats van bestemming. Hoogstwaarschijnlijk is er geen ontvangst comité waardoor wij ons zelf zullen moeten vermaken. Tevens kan het best zo zijn dat de kamers nog niet schoon zijn, zodat wij zelf de bezem ter hand zullen moeten nemen. Prima rol voor pa! Een eerlijke taakverdeling.
Maandag de 9e gaat ‘de show’ dan echt beginnen! We laten het allemaal eerst maar eens over ons heen komen…Het zal beslist indrukwekkend zijn. Aangrijpend ook. Gaandeweg zullen we hopelijk onze weg daarin vinden. In ieder geval weet ik nu al dat we ogen tekort zullen komen. We gaan er een prachtig avontuur van maken…en met volle teugen genieten!!

Kan haast niet wachten….

Vanmiddag een mantoux-prik gehaald (tuberculose)…over drie dagen de huidreactie laten aflezen in Lelystad. Dit in de herhaling twee maanden na terugkeer in Nederland.


Liefs Set

1 opmerking:

  1. Hoi Set,
    Zojuist je weblog van maandag gelezen en ik zie dat je er helemaal klaar voor bent. Nu bij Pa begint het ook op te schieten. Hij moet nog 1 les maken voor Bawku en dan is dat ook voor klaar. Vanmorgen was hij druk met het zoeken van een vertaalster. Hij kreeg bericht van John Abugri, dat zijn doctors bull toch in het Engels vertaald moest worden. Tjonge, tjonge wat een gezeur. Zo blijf je bezig. Maar ik geloof dat hij er inmiddels in geslaagd is. Ook nog even gebeld met een huisarts hier in Wageningen en gevraagd of wij patiënt konden worden. Is toch makkelijk nietwaar? In de middag nog even naar Ede. Het plan was om de KPN te bezoeken voor een nieuw mobieltje. Is niet gelukt, want het was hartstikke druk. Donderdag maar weer proberen. Pa moet dan nog even langs de Gelderse Vallei om wat dikkere handschoenen te halen en mondkapjes. Heeft inmiddels met de OK afgesproken dat hij langs kwam. Ook hebben we een nieuwe tas gekocht en een paar boeken. Op het bed ligt momenteel zoveer rommel en kleding, dat ik er haast zenuwachtig van word. Zal nog wel erger worden.
    Zo direct nog wat strijken, koken en daarna mag ik lekker bridgen met mijn nieuwe vriend. Ik ben benieuwd of het loopt. Enfin wij zien wel. Lieverd morgen bel ik je weer. Ga je nog naar de Rotary? Hoor ik morgen wel. Oh ja, Yke Bruinsma vroeg ook naar je weblog evenals Marion Van de Brink (Weyland). 'k Ben benieuwd of ze reageren. Love, je moeder Evelyn

    BeantwoordenVerwijderen