vrijdag 23 oktober 2009

Hemeltje Lief!


Gisteren was het mijn gebruikelijke vrije dag. De laatste weken gaat deze dag compleet op aan de vele dingen die geregeld moeten worden. Mijn hoofd stroomt over met allerlei ideeën. Om de haverklap doemen deze op…als pop ups op een scherm. De veelheid maakt dat ik nu dingen vergeet. Ik loop rond met een stapeltje memo’s in mijn kontzak en met een potlood achter het oor.

Wat heb ik zoal gedaan?
Diverse stapeltjes kleding in mijn koffer gelegd….Rondje HEMA, Blokker, Etos en apotheek. Helaas is de schoenmaker niet in staat om mijn Camel rugzak te repareren. Een prima excuus om mijzelf een splinternieuwe cadeau te doen. Jippie!
Vervolgens de Albert Hein in voor kippenbouillon, koffie, thee en pindakaas. Instant sauzen, smeerpaté, vispaté, crackers en sultana’s (normaal eet ik die nooit, maar misschien krijg ik een flauw moment)….Hemeltje Lief, waar ga ik het allemaal laten?
Evelien, mijn collega next door, was afgelopen woensdag in haar lunchpauze de Wibra ingedoken voor allerlei cadeautjes voor de kindertjes….geweldig lief en ontroerend!
Ruim drieënhalve kilo aan schriftjes, potloden, pennen, gummen en ballonnen…You name it and it’s there! Ontzettend bedankt!! Het gaat allemaal mee! De blijde kindergezichtjes zie ik nu al voor mij J

’s Avonds, op naar Wageningen voor een bezoek aan Harm Jan, onder andere de voorzitter van de Stichting. Mijn vader op het puntje van de bank met pen en papier in de aanslag….Vragen & antwoorden. Wat staat ons allemaal te wachten?
De wisselkoersen zijn veranderd. Sinds juli 2007 zijn de oude Cedi’s ingeruild voor de nieuwe…een redenominatie waarbij 10.000 Cedi’s plaats maken voor 1 Cedi (2 Cedi = 1 Euro). Hoeveel Euro’s nemen wij cash mee? In Bolga bestaat de mogelijkheid om te pinnen, echter de werking van de flappentapper in Bawku is twijfelachtig. Coupures van twintig, tien en vijf euro worden ons aangeraden. Eveneens het advies om cash verdeeld op te bergen, mocht er toch een roofoverval plaatsvinden. Vooral niet protesteren!
Een bellenknaller is om simlockvrije telefoons bij ons te hebben, zodat we gebruik kunnen maken van lokale simcards….Mams focust zich momenteel verwoed op de e-mail. Er is een internetcafé in de buurt waar ik mijn updates geregeld richting Nederland hoop te kunnen lanceren…onderwijl veelvuldig opslaan, mocht de stroom plots uitvallen.
Op zo’n avond schiet je van alles door het hoofd…malaria, diarree…noem het maar op. In geval van ‘enkel’diarree…de immodium paraat en gewoon slikken….Een bijkomende koorts? De reisthermometer als travelmate…Dan starten met een kuurtje Ciproxin (antibiotica). Voor de zekerheid heb ik vandaag twee verschillende kuren gehaald bij de apotheek.
Aangezien we een korte overstap hebben in Parijs, is het handig als wij niet langdurig hoeven wachten op onze bagage. Een prioritylabel bij het inchecken is misschien een idee, zodat de bagage niet achterin het laadruim belandt. Volgens mij vindt een automatische transfer plaats, maar daar ben ik niet zeker van. Dat zal ik nog even bij Paula informeren.
Het is de bedoeling dat pa ook wat uurtjes les gaat geven. Is er een beamer aanwezig? Naar zeggen wel, maar of het ook werkt is een tweede. Besloten wordt om het zonder een beamer te stellen…doet hij het wel, dan is dat mooi meegenomen. Druk met een tal van onderwerpen: hypertensie (verhoogde bloeddruk), kunstverlossing (het vak op zich is al een kunst apart, vind ik), bloedingen en andere complicaties (ook postpartum, na de bevalling), de normale bevalling en de zwangerschap an sich (fysiologie & anatomie en de controles). Harm Jan gaf weleens college aan zo’n zeventig man. Velen zijn beslist leergierig, echter het duurt soms even voordat het hen invalt…al deden ze HJ, na een half jaar geen scholing te hebben gehad, ook verbazen. Het is maar afwachten wie van de staf aanwezig zal zijn.
Ik spring een beetje van de hak op de tak, echter een avond als deze kan niet verlopen zonder wendingen….Zo hadden we het wederom over souvenirs en lekkernijen waarop vervolgens de switch wordt gemaakt naar speculaas….Ja, het is bijna Sinterklaas….maar dit ging over het ‘vrouwvriendelijke speculum’…in meervoud specula….aaaa’s….de eendenbek om in lichaamsopeningen te kunnen kijken. De details zal ik jullie verder besparen….In het ziekenhuis zijn een paar van dit soort hulpmiddelen aanwezig, echter zonder licht. De mogelijkheid werd geopperd om wegwerpspecula (disposable in de ruimste zin van het woord…lees ‘zuinig mee omspringen’) mee te nemen en om een lichtbron aan te schaffen.
Voor mij is het leuk om zo nu en dan mee te lopen in het ziekenhuis ten aanzien van de gynaecologie, de chirurgie en de andere afdelingen buiten de tandheelkunde. Pa zal het ten aanzien van zijn eigen vakgebied dieper moeten aftasten…Het is belangrijk om inzicht te krijgen hoe zij de dingen aanpakken met de beperkte middelen die aanwezig zijn. Veelal zouden wij de problemen die zich voor kunnen doen anders oplossen. Eveneens van groot belang is het herkennen van malaria en hoe ze dat behandelen. De situatie omtrent de politieke veiligheid is nu rustig hetgeen zou kunnen betekenen dat het op de poli best druk zal kunnen gaan worden….afwachten dus….Alle opdrachten voor of na de operatie dienen opgeschreven te worden….de hoeveelheid benodigde infuusvloeistoffen en pijnstilling. Er is geen morfine, slechts brufen-achtige stoffen…ook is er betadine pre –en postoperatief. Tevens het advies om de jonge doktoren zoveel mogelijk zelf te laten doen….Ga er heen met de insteek: ‘Niet zoveel mogelijk willen doen, maar zoveel mogelijk willen overdragen’….De verloskundigen vinden het fijn als je contact met hen onderhoudt….de visites op de kraamafdeling…de jonge dokters zijn vooral druk en overbelast. Toon niet teveel overwicht, want dan slaan ze door of dicht....één van de twee!
Momenteel is er geen echoapparaat…alles gaat op de ouderwetse manier…Mijn vader verschoot bijna van kleur…..Doen wat je ingegeven wordt….De eerste twee dagen niet verder gaan dan blijven kijken en vragen…Wat denken jullie dat het is? Wat ga je doen? Het is belangrijk om meer te weten te komen over malaria. Hoeveel malaria heerst er? Er zijn vacuümextractors, echter deze worden niet gebruikt…..men wacht en wacht op het moment dat het kind eruit komt…de natuurlijke gang…de natuurlijke loop…de natuurlijkheid der dingen. We’ll wait and see…..

Vanaf een uur of acht is er een ontbijt…om de dag een gekookt of een gebakken ei. Aan het brood zit weinig smaak…het is flauw….dus met de dag zal onze behoefte aan zout groeien! Neem extra koffie en kaas mee….De ochtendronde is na het middaguur afgelopen….daarna volgen lunch en siësta…a fiësta! Even liggen….een boekje lezen of internetten! Na vieren koelt de temperatuur wat af en kan eventueel het lesgeven beginnen. Mijzelf heb ik voorgenomen om ook langs enkele scholen langs te gaan. Het guesthouse uit, op de hoek aan de rechterkant, staat een schooltje met blauwe muren….ben zo benieuwd!
Onze cook informeert wat wij graag zouden willen eten voor lunch en diner….Aan een gebraden kippetje begint zij niet, aangezien zij de kip de nek om moet draaien en het arme dier zijn veren moet plukken. Parelhoen schijnt zij wel te bereiden. Op de markt is ook geitenvlees verkrijgbaar, echter daar schijn je je tanden en gewrichten op te breken …zo taai! Zo te horen, is het bier daar overheerlijk!....gelardeerd met wat nootjes en een blokje kaas uit Nederland…Ik zie ons al zitten aan het eind van de dag….recapitulerend…om vervolgens vroeg inde lakenzak te kruipen…onder de klamboe….met een goed boek of een welklinkende noot (ben zo blij met mijn iPod!)….Slaap lekker!

De avond vloog om….pa & ma weer bij hun thuis afgezet en de tandheelkundige voorraad van Wim Leenstra ingeladen, samen met de vermaakte broeken en mijn waanzinnig herstelde T-shirt (en dat voor diep pijs!)….Morgen een laatste bezoekje aan Bever sport….Alles gaat hoe dan ook mee!

Over twee weken is het zover!....Joehoe!

Kus, Setje….
(PS...Hilariteiten in de praktijk...fluorescerende armbanden en hoofddoek...mijn nieuwe look!)




1 opmerking:

  1. Lieve Lisette,
    Maar gauw een reactie op je laatste blog. Een mooi verslag van de avond bij Harm Jan en Gelske. Wij hebben het over veel dingen gehad. De slaap was daarom, die avond moeilijk te vatten. Ghana houdt ons kennelijk meer bezig dan wij willen toegeven. Gisteren lekker uitgewaaid op de golfbaan. Je hoofd wordt daar altijd weer helder en dat is natuurlijk ook de bedoeling. Gisteren avond zijn Auke en Rene op bezoek geweest. Wij zijn maar even met ze uit gaan eten, want Evelyn zag het zelf koken niet zitten. Vandaag had ik het rijk alleen, want zij had een kroegenbridge met Trees in Otterlo. Ik kon dus mij weer wijden aan mijn lesjes en heb er weer een klaar over de ongestoorde bevalling en de begeleiding daar van. Ik probeer er nog één of twee te maken, dan lijkt het mij voor deze keer voldoende.
    Lieve groeten, Pa

    BeantwoordenVerwijderen