zaterdag 19 september 2009

De wereld draait door..The Color is Yellow!


De tijd loopt…zo ook de voorbereidingen.
Een uitgebreide takenlijst ligt voor mij, die de komende weken structureel afgewerkt zal moeten worden. Het lijkt alsof ik nog zeeën van tijd heb, echter de weken vliegen voorbij. Tussen alle plichtplegingen door, heb je het gevoel tijd tekort te komen. Althans dat is bij mij eeuwig het geval! Zodoende werp ik mij, veelal met plezier en met mijn moeders dagelijkse motto ‘Af is af’ in mijn gedachte, op mijn Things to Do List. Een lijst die alsmaar langer wordt. Mijn geenszins drukmakend over waar mijn koffer is. Deze blijft wellicht tot één week voor vertrek geduldig op zolder staan. Wel maak ik mij zorgen of de inhoud van mijn megahutkoffer toereikend is voor alles wat ik mee wil zeulen.

Buiten het verdiepen in de landenkennis, de geschiedenis en de huidige cultuur, de Stichting ‘Vrienden van Bawku’ en zijn doelstellingen, zijn er tal van andere zaken om mij op te richten. Afgelopen woensdag had ik een afspraak bij de GGD in Almere voor de nodige en verplichte vaccinaties, te weten Gele koorts (Yellow Fever!!), DKTP en Hepatitis A.
Eerdere inentingen voor mijn reizen naar Maleisië, Thailand en China, waren nooit bijgeschreven in het zogenaamde vaccinatiepaspoort. Heb nooit zo’n prachtig geel boekje in mijn bezit gehad! Bij navraag stond ik zelfs niet geregistreerd in het bestand van de TravelClinic in het Havenziekenhuis te Rotterdam. Gelukkig weet ik dat ik besta en dat ik mij wel degelijk de venijnige prikken in mijn bovenbeen herinner (alsmede de blijdschap dat deze niet mijn bilpartij troffen!).
Het is nooit te laat om met een schone lei te beginnen. Ditmaal zal ik beslist azen op dit noodzakelijke en onmisbare paspoort, om het vervolgens nooit meer te zullen kwijtraken of af te staan. Bovendien staat mijn gezondheid voorop. Het is van groot belang om mij, zo goed als zo kwaad, te beschermen tegen allerlei dreigende gevaren en negatieve invloeden.

Slechts twaalf brochures werden mij vriendelijk in de hand gedrukt (alsof ik niet genoeg te lezen heb!). Als je leest en hoort wat je allemaal wel niet kunt oplopen, vraag je jezelf toch wel even af of het uberhaupt verstandig is naar dit oord af te reizen. Natuurlijk wel! Het advies aan de patiënt is ook altijd om nooit de bijsluiter van medicijnen te lezen. Bij voorbaat heeft men namelijk al last van alle mogelijke bijwerkingen.
Op de drie prikken na (inmiddels drie dagen later zijn mijn armspieren nog steeds pijnlijk gekwetst), ontving ik naar volle tevredenheid het recept voor de te slikken Malarone, de duurste in zijn soort met vrijwel geen bijwerkingen, samen met verdere informatie van de vrouwelijke arts, genaamd M. Hosseinnia. Ze zag er overigens niet uit zoals haar naam doet vermoeden. Eind oktober zal een weerzien volgen voor een tuberculinehuidtest (TBC), de mantoux en de huidreactie hierop.

De besmettingsrisico’s worden met name veroorzaakt door muggen, slechte hygiënische omstandigheden, besmet voedsel en water. De meeste symptomen van deze ziekten, voornamelijk infectieziekten, uiten zich als zijnde griepachtige verschijnselen overeenkomstig met die van de momenteel ‘heersende’ Mexicaanse griep (Is het misschien ook handig om Tamiflu in de reisapotheek te hebben?).
We gaan ons beslist wapenen tegen deze vliegende, miezerige, maar oh zo gevaarlijke terroristjes. Het is dan ook goed te weten waar en wanneer zij zich ophouden. Hun werktijden zijn tussen zonsopkomst en zonsondergang en zij houden zich schuil in kasten en op donkere plaatsen. Buiten op koele, schaduwrijke plaatsen...Daarentegen houden wij van de zon, ookal zal het ontzettend heet zijn!

Op de inpaklijst staat een geïmpregneerde klamboe voor twee personen, echter ik houd hem helemaal, van het plafond tot aan de grond, voor mij alleen. Verder is een grote hoeveelheid insectenwerend middel nodig, Deet 50% in de vorm van spray en olie. Een half uur na het smeren van de zonnebrand aanbrengen. Het meenemen en daadwerkelijk dragen van voldoende bedekkende kleding spreekt voor zich. Ook kunnen we ter plaatse een zogenaamde ‘coil’ kopen, een insecticide bevattende wierook in spiraalvorm, die langzaam brandt en die de verfoeilijke muggen op afstand houdt. Ik ben dol op wierook, maar of deze net zo lekker riekt als Sandalwood, betwijfel ik. Ze houden ook niet van tocht. Gezien de omstandigheden kunnen we slechts hopen op een airco. Een alternatief is een imker pak aanschaffen op marktplaats wat eventueel zou kunnen uitgroeien tot een carnaval debuut in Bawku....

Zo kan ik uren doorgaan met het uitweiden over de mogelijke gevaren en de te nemen maatregelen. We zijn ons er absoluut van bewust…Een gewaarschuwd mens telt voor twintig en voorkomen is beter dan genezen!

Tevens staat het regelen van een visum op de planning. Het schijnt dat niet alleen een visum voor Ghana vereist is, echter ook voor Burkina Faso. Daartoe heb ik onlangs vier pasfoto’s 'à la crimineel' laten schieten, aangevuld met vier kiekjes ‘vrolijke lach’. Aangezien voor BF ook een visum nodig is, zal ik mij nogmaals in kleur moeten laten portretteren (with a sunny smiley inside!)

A bientot!

Set









Geen opmerkingen:

Een reactie posten