donderdag 24 september 2009

Het begint te leven!..En Hoe?!



Het aantal mappen groeit in een ramp tempo. Zo bestaat de leesmap ‘Ghana’ samen met de ‘map of Ghana’…de landkaart die ik mij nu, zonder te kijken, voor de geest kan halen. Een mapje ‘bagage, aankopen en uitrusting’ en niet te vergeten het A4’tje met alles wat nog gedaan moet worden. Mijn pokkie raakt steeds gevulder met allerlei taken en memo’s. Gekrabbel in mijn agenda. Papiertjes welke rondslingeren met ideeën en kreten voor mijn weblog. Een heerlijke drukte met af en toe een pauze voor het brein.

Gisteren afgesproken om afzonderlijk de visa te regelen. Samen aanvragen kan dan wel goedkoper zijn, echter mijn paspoort moet daarvoor wel eerst de weg naar Wageningen afleggen. Opsturen kan natuurlijk ook, maar het mogelijk zoek raken van mijn identiteit vind ik geen veilig idee….TNT post: This can Not be Trusted!
Vandaag mag ik weer op de foto. Eens kijken of ik weer zo’n misdadig gezicht kan opzetten. Zodra ik de plaatjes bijeen heb, zal ik de formulieren downloaden van de visumdienst. Eén adres in Ghana heb ik gevonden. Het adres van Dr. Koku Awoonor. Nu nog op zoek naar het adres van de lokatie in Burkina Faso wat ik al wel ergens heb zien staan. Handig zo’n fotografisch geheugen. Soms voel ik mij net Char.. en dan is het niet meer dan wat bungelende letters waar je je vinger op kunt leggen…maar ja, het is tenslotte wel ‘naar waar leidt de weg?’ wat je uiteindelijk op de plek van bestemming brengt...het volledige woord of aanwijzing.

Volgende week mag ik eindelijk naar Andrea, mijn trouwe kapster, voor een hoognodige knipbeurt en some nice highlights. Mijn haardos groeit altijd als kool. Vaak zeg ik dat het gewoon op een Pokon reclame lijkt. Andrea mag zich weer uitleven. Ik heb getracht het precies uit te mikken, echter ik kom net een week tekort. Dus misschien laat ik op lokatie wel vlechtjes draaien. Daar zijn ze erg goed in, heb ik gezien.
In de praktijk enige plagerijen en het beeld van Set met tropenhelm en muskietennet. Wordt het Expedition Robinson…Groeten uit de rimboe…Of toch deelname aan het programma ‘Grenzeloos Verliefd’? Ik laat mij vooral niet verleiden…haha! FOB: de Focus op Bawku.
In de contacten met Ghana, staat FOB overigens voor Friends of Bawku.

Aankomende zondag is er een ‘FOB’ bijeenkomst in Utrecht…de puntjes op de i om onze reis definitief vorm te geven en om alles door te spreken . Ook hebben we in oktober een avondje bij Harm Jan (voorzitter van de Stichting en tevens oud-collega van mijn vader) voor nog méér informatie en om hem natuurlijk nog het één en ander te kunnen vragen. Tenslotte is hij degene met de ervaring en de expertise. Mijn ouders hebben al op advies van Harm Jan geoefend om met zaklamp in het donker naar huis terug te lopen…oefening geslaagd.

Inmiddels zijn er diverse e-mailwisselingen geweest met Ghana omtrent de aankondigingen van onze komst in november. Aangezien wij als ‘nieuw’ zijnde in Afrika bestempeld worden en dat ook beslist zijn (het lijkt wel een ontgroening), wordt er zuinig en voorzichtig met ons om gesprongen. Zo te horen zullen we op warme wijze verwelkomd worden.
Buiten de doelstellingen van de uitzending met daarbij de invulling van de werkzaamheden ter plaatse, is men vooral ook bezig met het plannen en organiseren van dag –en weekendtrips. De gelegenheid om ook wat van de cultuur en de natuurlijke omgeving op te snuiven. Een paar dagen naar het Mole National Park. Dit misschien in combinatie met een bezoek aan Dr. Gandau in Tamale Teaching Hospital. Andere suggesties die genoemd worden, zijn een dagtrip naar Sirigu, Tonga of Paga (Ik moet het nog opzoeken op de kaart).
Het schijnt ook zo te zijn dat wij enkel in het Mole Game Reserve een duik in het water (schoon!) kunnen maken. Ik verheug mij op deze verkwikkende en verkoelende plons!
De bikini ligt al klaar…
Verder zullen we enkele ziekenhuizen bezoeken, zoals het Sandema en Bongo hospital. Recentelijk zijn deze voorzien van tandheelkundige behandelstoelen. Misschien valt er nog te adviseren in de opzet en aanpak van diensten. Een day-visit ‘to link up’ met Dr. Baffoe (gynaecoloog) en de eventuele ontmoeting met tandheelkundige collega’s in het Bolga hospital. Ook is het natuurlijk heel interessant om scholen te bezoeken om een indruk te krijgen van de gebitssituatie van kinderen (de toekomstige plannen omtrent een orthoproject)

Via de radio zullen de locals op de hoogte worden gebracht van onze komst. Mijn vader zal daar voornamelijk ‘prolapsen’ verrichten. De nadruk ligt vooral op chirurgie en niet zozeer op vruchtbaarheidsproblemen. Deze zijn in korte tijd moeilijk op te lossen. Er is gevraagd om alvast enkele operaties in te plannen voor die periode…’prolapses and big fibroïds’….het laatste klinkt ‘enormous’! Eveneens zullen enkele power point presentaties gegeven worden over interessante onderwerpen ter educatie voor nurses, medical students and trainee doctors. Kennisoverdracht is nooit weg!

Buiten het feit dat ik op de eerste plaats als compagnon traveller meega, zal ik zeker ook adviseren en helpen bij acute tandheelkundige situaties. Het protocol en de stand van zaken heb ik voor mij liggen. Daarover later meer…’Het traject tanden of kiezen’…

Tot snel!

Setje

Geen opmerkingen:

Een reactie posten